Kapitel 4: Cirkeln är bruten

Tiden känns obetydlig på andra sidan slöjan, andra sidan världen eller bara andra sidan myntet. Dimman rör sig långsamt för att plötsligt skifta form och bana vägen för något nytt, främmande och formlöst. Formlösa skepnader och ekon av ljudlösa röster kan anas genom dimman. Det är som att försöka hålla vatten i sin hand. Lika snabbt som formerna kommer, lika snabbt försvinner de och ersätts av något nytt.  

Det är en farlig plats och situation de befinner sig i. Detta visste de medan de gjorde förberedelserna för att träda över till andra sidan, in i andarnas värld, till Dödsriket. Här är deras krafter så gott som obetydliga när alla lagar och regler är förbytta från världens strukturer. Men uppdraget kräver detta av dem.

Uppdraget: att ta sig in i andarnas värld och försöka hitta en sällsynt själ och föra den tillbaka, bedöma hur omfattande de magiska skadorna är och sedan reparera alltihop. De var dock inte förberedda på vad de skulle hitta när de väl trädde över. 

Timglasets sand håller på att rinna ut. Deras upptäckt kan vara lösningen på alla problem, eller början till alltets slut. De försöker nu hålla sig nära varandra och följa det ljus som vägleder dem tillbaka genom denna plats där de döda och deras skuggor suktar efter de levandes värme och krafter. Cirkeln slöts innan de trädde över. Nu måste de försöka se till att den hålls hel tills de återvänder. 

Plötsligt skiftar något i dimman och en skepnad börjar jaga dem. Ljuset falnar medan skepnaden sliter i dem samtidigt som den viskar ljuva löften i deras öron. Med enade krafter försöker de hålla cirkeln hel och mota bort varelsen. Med all hast färdas de mot ljuset, tillbaka till den verkliga världen. Men mörkret är dem hack i häl, och lågan håller på att slockna.

Har de har varit borta för länge? Ska de hinna ut i tid? Ska de klara sig ut utan att något följer efter dem in i den verkliga världen? Och vad ska de göra sedan? Men så länge som cirkeln är hel när de återvänder har de inget att frukta … 

-

Österbotten har slitits itu av alla de övernaturliga krafter som har härjat i området under de senaste tolv åren. Demoniska varelser har brutit sig loss, faeväsen har mistat sitt hem, vittnena har utövat sin nyfunna makt, varulvarna har gjort revolt, andarna och de odöda har härjat i bygden och vampyrerna har kämpat för att överleva. Och sedan har vi magikerna, som enligt många är roten till mycket av det onda som hänt tidigare i Österbotten. 

Magiker må vara orsaken till att en stor del av de problem som nu finns, men de kan också vara nyckel till lösningen. Men det kommer inte att vara enkelt, för magin har alltid sitt pris och magiker är ökända för att vara själviska och ha dolda agendor. Men om en sak kan man vara överens: om en magikers kraft är ansenlig så är det ingenting emot kraften i en cirkel, speciellt OM och NÄR en cirkel är kapabel att arbeta tillsammans.

VAD LAJVET HANDLAR OM

Kärnfrågorna i lajvet är: 

  1. Vilket pris har magi och är priset alltid värt det?

  2. Är dessa sju magiker kapabla till att agera som räddningen för Österbotten i en till synes omöjlig situation där personliga ambitioner och drömmar ställs mot pliktkänsla och hoppet om överlevnad?

Lajvet handlar om sju magiker som försöker hitta en lösning och en räddning på de övernaturliga krafterna som håller på att slita upp verkligheten i Österbotten. Ifall de misslyckas kommer barriärerna mellan de olika världarna att rämna och Österbotten kommer att bli ett centrum för vild och kaotisk magi som i längden kan få katastrofala konsekvenser för resten av världen. Dessa viljestarka individer må ha spretiga personliga mål, men nu måste de försöka ena sina krafter innan det är för sent, ifall Österbotten, och de själva, ska ha en framtid.

Många andra varelser är beroende av världen och tvingas anpassa sig efter världens omständigheter och lagar. Magiker däremot har möjligheten och kunskapen att böja världen till sin vilja och ändra på förutsättningarna (eller i klarspråk fuskar de) för att skapa bättre möjligheter för att lyckas med den uppgift som åtagit sig. Problemet är att de har knappt med tid, få resurser och vitt skilda åsikter om vad som behöver göras. Magin har alltid ett pris, men när valmöjligheterna börjar ta slut finns det bara en sak att göra: slå sig samma och fråga sig själv hur långt man är villig att gå och vad eller vem man är beredd att offra för att lyckas. 

Händelserna för lajvet Cirkeln är bruten kretsar kring vad som händer efter att sju magiker har tagit sig in i Skuggriket, De Dödas rike och återvänt. Men allting har inte gått som tänkt, och de behöver nu handskas med såväl efterdyningarna av deras besök i andevärlden, den kunskap de fått med sig samt komma fram till en lösning om vad de ska göra härnäst för att lyckas rädda Österbotten.

Lajvet utforskar följande saker:  

Lajvet passar för dig som gillar: 

Lajvet passar inte dig som gillar:


TRIGGERS

Vanliga triggers som kan förekomma under spelet och som inte kan garanteras att du kan undvika är: 


VISION

Visionen med lajvet är att skapa en blandning av överlevnad, intrigspel och problemlösning i intensiva situationer som utmanar ens kreativa tänkande. Det sociala samspelet har en stark betydelse samtidigt som man utforskar magikers natur, de ändlösa möjligheter som magin för med sig och hur allt detta påverkar ens tankesätt. 

För att få en givande lajvupplevelse är det värt att vara socialt aktiv under spelet samt att aktivt delta i de händelser och situationer som lajvet erbjuder. Relationerna mellan karaktärerna står också i fokus, eftersom lajvet har ett litet deltagarantal. Relationerna kommer att vara inskrivna i rollerna, men spelarna kommer sinsemellan att få diskutera hur de ska spela på relationerna så att de blir givande och intressanta. 

FÖRVÄNTNINGAR

Spelledningen förväntar sig att du som är intresserad av att delta i lajvet gör följande saker:


Som spelare kan du förvänta dig följande saker när du anmäler dig:

PRAKTISKT

Witness II: Kapitel 4 – Cirkeln är bruten arrangeras av Eloria rf.

Lajvdatum: Hösten 2024
Lajvplats: Meddelas senare. Spelområdet är Vasaregionen.
Åldersgräns: 18 år, eftersom lajvet har tunga teman och element av skräck
Beräknad lajvtid: 5–6 timmar + förberedelser och debrief
Ankomst till lajvplatsen: 10:00–11.00
Workshop + lunch + prebrief: 11:00–16:00
Lajvet pågår: cirka 16:00–22:00

Pris: 30 € för medlem av Eloria / 45 € för icke-medlem. Betalningsuppgifter hittar du här.

Mat: Under lajvet kommer det att finnas en del tilltugg, men någon varm mat kommer inte att serveras, utan det är upp till deltagarna att själva ansvara för att äta och dricka innan lajvet så att man orkar lajva.

Plats för workshoppen: Samma som lajvplatsen. Lajvplatsen meddelas senare.
Datumen för workshoppen: Hösten 2024
Workshopstid: 11:00–16:00

Antal deltagare per spelomgång: 7 stycken

Anmälningen öppnar: XX.XX.2024 klockan 12.00. Anmäl dig här!
Anmälningen stänger: XX.XX.2024 klockan 23.59

Spelledare: Calle Tengman


WORKSHOP

Workshoppen ingår som en del av lajvförberedelserna. Under workshoppen kommer deltagarna att få ta del av förberedande övningar och diskussioner kring magikers mentalitet och ritualer samt få insyn i lajvets händelser och de tekniker som kommer att användas samt vilka regler som gäller under lajvet. 

ROLLER OCH ANMÄLNING

När du anmäler dig till lajvet kan du komma med önskemål kring vilka roller du främst är intresserad av att spela. När du anmäler dig kan du uppge intresse för 3 karaktärer som du är intresserad av att spela och 2 som du inte är intresserad av. Med andra ord gäller INTE ”först till kvarn”-principen. Därtill kan inte spelledningen garantera att du kommer att få den roll som du angett att du har som preferens, ifall det är många som är intresserade av samma roll. Det slutliga valet av deltagare och vem som spelar vilken roll kommer att ske genom en casting-process.

I samband med anmälningen kan du anmäla dig till en eller flera spelomgångar, beroende på vilka datum som passar för dig. När du anmäler dig kan du också anmäla ifall du är intresserad av att hamna på en väntelista, ifall att du inte får en plats på lajvet. 

För Kapitel 4: Cirkeln är bruten kommer du att kunna spela en av sju magiker. Ifall du vill vara delaktig i lajvet på annat sätt kan du också meddela intresse för att spela någon NPC (non-player character). En NPC innebär att du under kapitlet spelar en eller flera karaktärer som kommer in i berättelsen med ett specifikt syfte för en kortare period av lajvet. För detta lajv kommer det att endast finnas nya roller att spela, med undantag av möjliga NPC:er.

Inför lajvet kommer spelledningen att helt skriva din roll, och den kommer att skickas åt dig efter att anmälningen är stängd och att den slutgiltiga castingen har blivit gjord. Rollen kommer att vara relativt omfattande med tanke på intriger och personlighet. 

ROLLISTA

Nedan hittar du en lista med karaktärer för lajvet. Spelarrangören förbehåller sig rätten att göra ändringar och justeringar till karaktärerna enligt behov. 

Till lajvet kan du anmäla dig som något av följande karaktärer:

Alis

En gång var jag mäktig, mäktigare än många andra i mitt slag. Men den tiden är ett minne blott, likt de skuggor jag nu kämpar mot. Vad jag inte skulle ge för att kunna återfå ens en bråkdel av den kunskap och makt jag en gång besatt. Trots det minns jag många saker, men även de håller på att rinna iväg, likt sanden i ett timglas. Frågan är bara om jag kan minnas det som behövs för att rädda oss, för att rädda mig, eller kommer detta att bli min undergång?

En karismatisk äldre karaktär som kämpar med egna problem från det förflutna och  samtidigt strävar till att hitta en lösning på de problem de nu  står inför. Passar för en spelare som gillar att spela på status, dilemman och ett starkt känslospel.

Elwyn

Vår värld är fylld med underverk, dolda sanningar och omaskerade lögner, men den är blott en av många världar. Såväl fae- som andevärlden ligger tätt inpå vår, och de är båda fyllda med underbara, underliga och farliga ting. Min nyfikenhet för dessa världar har kommit med sitt pris, ett pris som jag gärna till en början betalade. Men nu viskar väsen och andar till mig hela tiden och ger mig knappt någon rast eller ro. Försöker de driva mig till vansinne eller hjälpa mig på rätt väg?

En tankspridd och nyfiken karaktär som ser världen via såväl sitt eget som andras uppfattningar. Hens nyfikenhet och fallenhet för att blanda sig i andras ärenden gör att hen ofta hamnar i trubbel. Passar för en spelare som gillar att spela på kluvna känslor och tankar, vilka inte alltid är karaktärens egna. 

Kai

Att vara ung och brilliant är både en välsignelse och en förbannelse. Men det räcker inte med att jag bevisat mig kapabel gång på gång. För magiker verkar detta med erfarenhet spela en stor roll i frågan om att vara trovärdig. Mina misslyckanden och mitt förflutna behöver vi inte tala om. Men att ignorera det som skett går inte heller. Det enda sättet är att sträva framåt. Jag ska visa dem vad ett ungt och skarpt sinne kan göra, bara Rådets medlemmar skulle vara beredda att lyssna. Lyckas jag med mitt uppdrag så har jag garanterat deras uppmärksamhet. 

En ung, överambitiös och arrogant karaktär som har ett skärpt sinne. Karaktären kämpar mot fördomar samtidigt som hens törst för att bevisa sitt kunnande är stort. Karaktären passar för en spelare som gillar utmaningar, ett varierande samt stundvis intensivt spel.   

Medo

Jag vet inte varför jag alltid hamnar på de värsta uppdragen. Jag vet bara att det finns ett sätt att ta sig ur det hela: framåt. Jag vågar göra, och tar, de beslut som ingen annan vågar göra även om jag hamnar i mera problem än jag egentligen skulle vilja ha eller behöva. Men genom att vara här, kanske jag kan hitta ett sätt att sona för de magiska övertramp jag gjort och få kommer ur detta liv en gång för alla. Antingen det eller sedan kommer detta att vara min död. Känns som en win-win oavsett. Så nu är bara frågan: vad är det som behöver göras?

En beslutsfast och tungsint karaktär som inte är rädd för att fatta svåra beslut och lever med konsekvenserna av sina tidigare misstag. Passar för en spelare som gillar att spela på konflikter, vara pragmatisk och rakt på sak.

Onyx

Jag har skymtat bitar av framtiden, eller en möjlig framtid, och det skrämmer mig. Jag är här för att göra vad jag kan för att ändra på den, även om jag hellre skulle fly till andra änden av världen. Jag behöver tro att vi har en chans att ändra på saker här och nu, för jag vet också att vi är den bästa chansen vi har. Det är en deprimerande tanke, men en som jag inte har tid att tänka alltför mycket på. Misslyckas vi, misslyckas jag, har vi endast en chans…en som jag helst inte vill tänka på.

En karaktär som är väldigt kluven efter allting hen har skådat. Karaktären kämpar med frågor kring magi och dess konsekvenser samtidigt som hen är driven till att agera, stundvis mot bättre vetande. Passar för någon som gärna spelar en filosofisk karaktär och interna konflikter. 

Quinn

Ni kan alla dra till de djupaste nivåerna av avgrunden! Varför sku jag vara så dum att vara här om jag inte måste? Tänk på det en stund. Förbannade löften. Detta är ett uselt uppdrag som kommer att sluta på värsta tänkbara sätt: att någon dör, eller ännu värre, att jag dör! Det får ju inte hända, så det är väl bara att bita ihop och få skitgöran ur världen. Bara de andra ens skulle stanna upp en stund och låtsas som att världen inte håller på att brinna och yra runt så kanske, kanske vi sku ha en liten chans…

Karaktären är arrogant och har lätt för att kritisera andra men har svårt att se de egna bristerna. Samtidigt försöker karaktären göra livet så lätt för sig själv som möjligt. Passar för en spelare som gärna skapar konfliktspel samtidigt som hen försöker kontrollera situationen. 

Tauri

Jag ångrar många saker i mitt liv, men inget jämför med den sorg och saknad jag känner för dig. Du var mitt liv, men jag kunde inte rädda dig, trots mina bästa försök. Så nu gör jag vad jag kan och vad du bad mig om: jag försöker hjälpa andra. Jag må inte vara skyldig till det som skett här i Österbotten, men jag ska göra mitt yttersta för att åtgärda och försöka förebygga detta från att gå längre. Jag har tilltro till de övriga, även om de inte själva ser det. Bara vi kunde enas i vår strävan så skulle detta vara mycket lättare. Om jag bara kunde ha samma sak i mig själv som jag ser i andra: en väg till försoning och förlåtelse.

Karaktären bär på en djup sorg och ett mörkt förflutet som nu styr karaktären till ett frommare liv av botgörelse och försoning. Karaktären ser det bästa i alla andra men har svårt att se det i sig själv. Passar för en spelare som gillar att spela på känslor och ett mera socialt spel.